keskiviikko 19. huhtikuuta 2017

Retkeilyjuttuja

Työharjoitteluni on kestänyt kohta kolme viikkoa, ja ensi viikolla on näyttöviikko. Minulla on ollut etuoikeus olla joka päivä metsässä. Olen saanut pitää ruokatauon joka päivä mitä mukavemmissa paikoissa. Tänään oli aivan ihana ilma ja näin upea eväshetki: 


Töiden jälkeenkään en malttanut pysyä kotona, vaan oli pakko lähteä katsomaan tuttu lampi ja sitä ympäröivä metsä. En ollut käynyt siellä muutamaan viikkoon ja halusin nähdä oliko sinne tullut lintuja. 
Laulujoutsenia oli jäällä kaksi. Lampi ei ollut vielä sula, joten he eivät päässet uimaan. Itseasiassa luulin ensin, että toinen joutsen olisi jäätynyt paikoilleen, mutta onneksi näin ei ollut. Kävin kulkemassa välillä metsässä ja palasin katsomaan, että olivatko joutsenet liikkuneet. Ne olivatkin lähteneet. Hyvä niin. 




Retkeillessä minulla on tapana kuljeksia pitkin metsiä etsien uusia jännittäviä paikkoja. Tänään niitä onkin löytynyt paljon. Minulla on kännykässä maastokartta-sovellus, jos tulee tilanne, etten tiedä missä olen. Useimmiten kuitenkin minulla on jonkinnäköinen haju missä liikun. Jos et ole kokenut retkeilijä tai pelkäät yksin metsässä, niin kulje polkuja ja merkittyjä luontopolkuja pitkin. Tai laita minulle viesti, niin mennään yhdessä. 😄

Mitä mukaan retkelle? 

Muutaman tunnin retkelle kannattaa pakata reppuun: eväät, vesipullo (täynnä), pieni ensiapupaketti, istuinalusta ja suklaata. Näillä pärjää pienellä retkellä. Minulla on erikseen retkireppu, jossa on aina mukana edellä mainittujen lisäksi: puukko, tulitikut, tulukset, otsalamppu, wc-paperia. Jos olisin pidempään niin ottaisin myös vara-akun puhelimeen. 

Suklaata, pähkinöitä tai jotain muuta nopeasti energiaa antavaa naposteltavaa on hyvä pitää mukana. Minä kuljen seikkaillen, eli haluan nähdä mitä tuon kukkulan, puron, kiven yms. takana on. Tulee huomaamatta kuljettua pitkiäkin matkoja. Metsässä liikkuminen vie energiaa. Saattaa tulla tilanne, että väsyy ja energia on aivan loppu. Silloin kaivetaan repusta suklaata tai muuta hyvää. Pidetään pieni levähdystauko ja kerätään energiaa. Istutaan kiven tai kannon päälle, nautitaan herkusta ja kuunnellaan luontoa. 



Nyt keväällä onkin mukava kuunnella luontoa. Lintuja tuntuu olevan kaikkialla. Ne etsivät kumppania ja rakentavat pesiä. Niille pitää antaa pesintärauha. Katsellaan ja kuunnellaan, mutta otetaan takapakkia, jos näyttää siltä, että ollaan liian lähellä pesää. 

Viime kesän pesä oli pudonnut puusta

Metsään ei tarvitse välttämättä "mennä tekemään" mitään. Sinne mennään  voimaantumaan, katselemaan, kuuntelemaan, haistelemaan. Olemaan hetkessä. Kiinnitä huomiosi pieniin asioihin. Siihen, miltä suopursu tuoksuu, miltä punarinta kuulostaa, miltä kelo näyttää. 



Metsässä voit unohtaa kaiken muun. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Sinun viikonloppusi - hiljaisuuden retriitti

"Sinun viikonloppusi -hiljaisuuden retriitissä" saat keskittyä vain ja ainoastaan itseesi. Voit istua valmiiseen ruokapöyt...